Bezwering van Sharon Bolton

Samenvatting: Een slangenplaag teistert het dorp van dierenarts Clara Benning. Op onverklaarbare wijze worden dorpsbewoners aangevallen door adders en giftige slangen. Enkele van de bewoners moeten het bekopen met de dood. Clara besluit op onderzoek te gaan en komt in aanraking met een vreemde figuur die ronddoolt in het dorp. Maar als ze hem beter bekijkt, lijkt hij verdacht veel op een overleden bewoner. Ze besluit in het verleden te graven van deze man en ontdekt dat de slangenplaag haar oorsprong wel eens kan vinden in een gebeurtenis die 50 jaar geleden plaatsgevonden heeft in de kerk.

Opbouw: De slangenplaag vormt doorheen het hele boek de rode draad en het boek vangt daar dan vanzelfsprekend ook mee aan. Een baby wordt in zijn wieg aangetroffen met een uiterst giftige slang en Clara wordt erbij geroepen. Zo zijn er nog wel meerdere situaties waarbij er op de meeste gekke momenten slangen in beeld komen. Dorpsbewoners sterven door slangenbeten en door addergif en er lijkt geen verklaarbare reden te zijn vanwaar deze beesten komen. Clara besluit om op onderzoek te trekken en komt in aanraking met de familie Witcher. Ze meent in het duister van de nacht, de overleden Walter te herkennen die in haar huis binnendringt. Doorheen haar speurtocht ontdekt ze meer en meer over deze familie en over de gebeurtenissen die 50 jaar geleden plaatsvonden in de kerk. Een kerk die afgebrand is en waarbij er mensen om het leven gekomen zijn… De slangenplaag en de brand van zoveel jaren terug blijken met elkaar verbonden te zijn…

Cover: De cover is zeer mysterieus met een verlaten kerk op de achtergrond. Alleszins een zeer prikkelende cover en ook het opschrift laat je als lezer ook al meteen huiveren: “Een dorp, een dode, een duister geheim. Een onverklaarbare plaag leidt een jonge dierenarts naar een ruïne en een rituele moordpoging”. Dit beloofde alvast een zeer spannend boek te worden, net zoals Bloedschande van Sharon Bolton

Beoordeling: De huivering die ik voelde bij Bloedschande van Sharon Bolton had ik echter niet bij ‘bezwering’. Het boek begint aanvankelijk met een hele uitleg over slangen en enkele medische termen die ermee verband houden. Het duurde een hele tijd, naar mijn mening althans, tot er echt wat spanning en vaart in het verhaal kwam. Daarom bleef het boek bij mij tot halverwege redelijk veel ongeopend liggen. Ik voelde niet meteen de behoefte om er in verder te lezen omdat de spanning voor mij echt wel achterwege bleef. De kloppende hartslag en de neiging om niet te kunnen stoppen met lezen ontbraken in dit boek. Het verhaal betert wel en wordt wel spannend, maar de ontknoping is te afgeraffeld voor mij en ik miste ook een deel van de informatie. Wat met Clara en Matt en wat met Sean North? Wie heeft vandalenstreken gepleegd in het dorp en hoe zijn de misdaden exact gepleegd? Stukken info die naar mijn mening niet genoeg uitgewerkt zijn. Op zich wel een goed boek, maar ik miste de Sharon Bolton van in Bloedschande echt wel!

Rating: 3/5

4fd0dcb4e542c4.97910249.jpg

Titel: Bezwering

Auteur: Sharon Bolton

Aantal bladzijden: 362

Jaar van uitgave: 2009

Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers

Plaats een reactie

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑