Lokvogel van Ann Cleeves 4*

Drie vrouwen komen samen op het gebied rondom Black Law Farm om een milieuonderzoek te verrichten. Alle drie hebben ze wel iets te verbergen en houden ze er een eigen agenda op na. Wanneer er op korte termijn 2 doden na elkaar te betreuren vallen, komt inspecteur Vera Stanhope voor de dag. Zij houdt er een aparte werkwijze op na, maar boekt wel resultaten…

Lokvogel vormt het eerste deel in de serie rond Vera Stanhope. Ik kwam ertoe om dit boek te lezen, doordat ik op televisie wel eens naar Vera kijk en ik was dus geprikkeld om de gelijknamige boeken ook te lezen. Lokvogel start met een uiteenzetting van de drie vrouwen en wat er in hun verleden is voorgevallen. Het zijn redelijk uitgebreide beschrijvingen dus zo heb je als lezer wel een goed beeld van deze drie hoofdpersonages. Wanneer één van de drie sterft, wordt haar moord in verband gebracht met een zelfmoord van enige tijd daarvoor. Vera duikt in het verleden en ontdekt enkele goedbewaarde geheimen. Het boek las wat mij betreft enorm vlot en ik was steeds benieuwd naar hoe het verder ging gaan. Het is niet echt thrillerachtig op sommige punten en meer een levensverhaal dat wordt verteld, maar dat stoorde me niet. Het was vooral boeiend om de drie vrouwen Grace, Rachael en Anne beter te leren kennen.

De cover van lokvogel laat eigenlijk de twee moorden zien, zij het wel verborgen. We zien de heuvels dichtbij Black Law Farm waar één van de drie onderzoeksters de dood vond en verder zien we in de rechterhoek een koord wat dan weer een verwijzing is naar de zelfmoord van Bella, de eigenaresse van Black Law Farm.

Lokvogel vormt het eerste deel in de (tot nu toe) Nederlandse vierdelige serie rond inspecteur Vera Stanhope. Vera zelf is een ietwat speciaal personage en houdt er rare onderzoekstechnieken op na. In dit boek wordt een groot deel van het boek gewijd aan het levensverhaal van de drie vrouwen die samenwerken aan een milieuproject. We komen een heleboel te weten over hun verleden en hun belangen. De schrijfstijl is ook zeer beschrijvend en je krijgt echt een goed overzicht van de hele streek. Lokvogel heeft me geenszins verveeld ook al valt het misschien niet echt onder het genre thriller gezien een groot deel dus vertelt over het leven van Anne, Rachael en Grace. De onthulling op het einde liet me wel even met mijn wenkbrauwen fronsen hoe ze nu net op die specifieke plek uitkomen om iemand aan te houden, maar dat is dan ook het enige minpunt dat ik kan bedenken. Lokvogel was een aangename kennismaking met Ann Cleeves! Een 4 sterren rating is dan ook het eindoordeel.

4fd2a3486983a6.54081885.jpg

Lokvogel van Ann Cleeves

430 bladzijden

Gepubliceerd in 1999 door Bruna

Plaats een reactie

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑